www.motomarket.gr Τα μοτέρ που άφησαν εποχή για διάφορους λόγους Η καθαριότητα είναι η μισή αρχοντιά. Η άλλη μισή; Οι ταινίες με μοτοσυκλέτες που αγαπήσαμε!

Η Bayerische Motoren Werke AG (όπως σημαίνει το αρκτικόλεξο BMW) συμπληρώνει φέτος τα 100 της χρόνια. Ας δούμε ποιές δικές της εφευρέσεις εξέλιξαν την μοτοσυκλέτα στη διάρκεια αυτού του αιώνα...

 

1. Το υδραυλικό τηλεσκοπικό πιρούνι φορέθηκε πρώτη φορά με επιτυχία στη BMW R12 του 1935 και από τότε η εικόνα του μπροστινού συστήματος στις επόμενες μοτοσυκλέτες άλλαξε. Μπορεί να είχε προηγηθεί η Scott με το δικό της τηλεσκοπικό -αλλά αποτυχημένο- πιρούνι αλλά η καθιέρωσή του ανήκε στη BMW που το έκανε να δουλεύει καλύτερα από τα μέχρι τότε συστήματα (Girder κλπ.).

2. Τα bikini fairing ήταν άγνωστη λέξη πριν η BMW R90S του 1973 εμφανιστεί με το πορτοκαλί της χρώμα κι ένα αεροδυναμικό βοήθημα-προστασία γύρω από τον προβολέα να προσθέτει άνεση στον αναβάτη και περισσότερες τουριστικές δυνατότητες σε μία εποχή που αυτές άρχιζαν να ανακαλύπτονται. Ηταν η πρώτη μοτοσυκλέτα μαζικής παραγωγής που το χρησιμοποίησε σαν standard εξοπλισμό καθώς μέχρι τότε υπήρχαν μόνο σαν after market αξεσουάρ και φυσικά στις αγωνιστικές μοτοσυκλέτες αλλά και σε μερικές "εξωτικές" όπως η Vincent Black Prince και Black Knight.

3. Τα ολόσωμα φαίριγκ ήταν αποκλειστικότητα των αγωνιστικών μέχρι την εμφάνιση της BMW R100RS το 1977, μίας πραγματικής sport touring με το fairing στερεωμένο στο σκελετό αντί για το τιμόνι. Η ευθύνη του σχεδιασμού ανήκε στον Hans Muth κι έγινε με τη βοήθεια αεροδυναμικού τούνελ/

4. Η R80G/S του 1980 ήταν η πρώτη adventure (όπως τις γνωρίζουμε σήμερα) μοτοσυκλέτα μεγάλου κυβισμού. Είχε δηλαδή τη δυνατότητα να κινείται σε άσφαλτο και χώμα ενώ σύντομα άρχισε να παίρνει μέρος σε αγώνα όπως το Paris Dakar και να γράφει ιστορία με τις νίκες της. Είναι λιγότερο γνωστό ότι ήταν επίσης η πρώτη μοτοσυκλέτα με μονόμπρατσο ψαλίδι!

5. Το Futuro του 1980 ήταν το πρώτο μοντέρνο consept bike όπως τα γνωρίζουμε σήμερα, πρωτότυπες εργοστασιακές μοτοσυκλέτες με σκοπό να επιδείξουν τη μελλοντική μορφή των πραγμάτων που προτείνει η κάθε εταιρία και μία πλατφόρμα εξέλιξης τεχνολογικών λύσεων. Η αεροδυναμική που τότε ήταν στις προτεραιότητες της φίρμας έδινε στο Futuro το σχήμα της σφαίρας ενώ μάτι βγάζουν και οι καλλυμένοι στα κέντρα τροχοί της. Ο υπετροφοδοτούμενος boxer άρχισε την τουρμπομανία της δεκαετίας του 80 δίνοντας παράλληλα μία προώθηση στα turbo kits που πουλούσε η BMW σαν after market. Είχε monocoque πλαίσιο και μία ασυνήθιστη παραλληλόγραμη πίσω ανάρτηση που ήταν ο πρόδρομος των σημερινών Paralever.

6. Το πρώτο ABS το είδαμε στην Κ100 του 1987, τρεις δεκαετίες πριν γίνει υποχρεωτικό σε όλες τις μοτοσυκλέτες πάνω από 125cc (ευρωπαϊκή προδιαγραφή που ισχύει από 1/1/2016). Ανήκε στην Bosch και το μοντέλο λεγόταν ABS-1, τι άλλο? Τώρα έχουμε φτάσει στη δέκατη γενιά αλλά οι αρχές λειτουργίας είναι οι ίδιες. "Απλά" τώρα τα γρήγορα ηλεκτρονικά έχουν εξαλείψει το χαρακτηριστικό τρεμούλιασμα στη μανέτα και τις μεγαλύτερες αποστάσεις φρεναρίσματος χωρίς ...μπλοκάρισμα βέβαια.

7. Το R100GS του 1988 ήταν το πρώτο που εμφάνισε στο κόσμο το πρώτο Paralever, σύστημα ανάρτησης που προήλθε από τον κόσμο του αυτοκινήτου. Ηταν το σύστημα που εξάλειψε μια για πάντα το χαρακτηριστικό "σήκωμα¨της μοτοσυκλέτας υπό επιτάχυνση λόγω  του άξονα μετάδοσης. Την ίδια χρονιά η τετρακύλινδρη K1 εφοδιάστηκε με το ίδιο σύστημα...

8. Το πρώτο  Telelever μπροστινό σύστημα ανάρτησης ήταν το επόμενο βήμα μετά το γενικευμένο τηλεσκοπικό πιρούνι. Η R1100RS του 1993 φόρεσε πρώτη το σύστημα που εξέλιξε η αγγλική Saxon-Motodd. Σταθερό μήκος μεταξόνιου και διαχωρισμός των ασκούμενων δυναμεων της ανάρτησης κατά την επιτάχυνση/επιβράδυνση είναι μεταξύ άλλων τα κύρια πλεονεκτήματά του που πρακτικά έδωσαν τη τόσο διαφορετική τουριστική αίσθηση άνεσης στα BMW της τελευταίας 20 ετίας. Μπορεί να μη γενικεύτηκε στη γκάμα της εταιρίας αλλά για τουριστική χρήση θεωρείται κορυφαίο.

9. Η πρώτη Duolever ανάρτηση ανήκε στην K1200S του 2004 βασισμένη σε μία αυτοκινητιστική ιδέα της δεκαετίας του 80 από τον Norman Hossack. Το Duolever είναι μέχρι και σήμερα στη παραγωγή και μάλιστα η BMW είχε κάνει δοκιμές για να το τοποθετήσει ακόμη και στη supersport S1000RR αλλά τελικά το marketing αποφάσισε ότι δεν ήρθε ακόμη η ώρα του. Ισως στο μέλλον το δούμε καθώς η BMW δείχνει εμπιστοσύνη στα πλεονεκτήματά του.

10. Το C650 του 2016 διαθέτει το Side View Assist, μία νέα τεχνολογία φερμένη από τον κόσμο του αυτοκινήτου η οποία εντοπίζει τα οχήματα που βρίσκονται στο "νεκρό σημείο" του καθρέπτη και προειδοποιεί στον αντίστοιχο καθρέπτη τον οδηγό χάρη σε αισθητήρες τοποθετημένους στα πλάγια του scooter. Ενα απλό σύστημα που πιθανότατα θα το δούμε και σε άλλες μοτοσυκλέτες της φίρμας καθώς η BMW από την εποχή του ABS δείχνει ότι θέλει να φέρει νέες ηλεκτρονικές λύσεις στο δίτροχο κόσμο.

Πηγή: visordown.com

Tuesday the 19th. MOTO X-treme ότι σχετικό για moto-scooter-παπι-atv εδώ θα το βρεις.