www.motomarket.gr Τα μοτέρ που άφησαν εποχή για διάφορους λόγους Η καθαριότητα είναι η μισή αρχοντιά. Η άλλη μισή; Οι ταινίες με μοτοσυκλέτες που αγαπήσαμε!

anopoli GT1000 7

Τα στιλιστικά ρεύματα σε κάθε εποχή δεν είναι απαραίτητα προνόμιο κάποιων κυρίων με ιταλικό ή γαλλικό όνομα. Οταν σε λένε Giorgio Armani όμως και το όνομά σου έχει συνδεθεί με το απόλυτο design στα ρούχα (και στην διακόσμηση, εστίαση, εμπορικά κέντρα, ακόμη και ξενοδοχεία!) τότε όλος ο κόσμος εκστασιάζεται όταν κυκλοφορείς “απλά” με ένα τζην κι ένα άσπρο πουκάμισο...

 

  anopoli GT1000 1 Στον δίτροχο κόσμο μας το στυλ δεν μπορεί να είναι υπόθεση όλων. Για παράδειγμα μπορείς να είσαι ιταλός κατασκευαστής, παγκόσμιος πρωταθλητής MotoGP, να διαθέτεις τα πιο σπορ stock μηχανάκια στον πλανήτη και παράλληλα να επιμένεις να προτείνεις την απλή, απέριττη, αψεγάδιαστη σιλουέτα μίας μοτοσυκλέτας της δεκαετίας του 70 εισπράτοντας ατέλειωτο χειροκρότημα. Δεν μπορούν να το κάνουν όλοι αλλά η Ducati διαθέτει σίγουρα αυτό το προνόμιο. Δικαιωματικά, θα λέγαμε.
    Η GT1000 μας έκανε παρέα μία από τις πρώτες μέρες της Ανοιξης σε ένα μοτοσεργιάνι στην Ανω Πόλη της  Θεσσαλονίκης όπου και έδεσε αισθητικά με ιδανικό τρόπο. Αχ, αυτό το στυλ...

Σέβεντις  
    Υπήρχε μία δεκαετία πριν το τεχνολογικό μπουμ (που έκανε τις μοτοσυκλέτες να μοιάζουν σαν αστρόπλοια) που  έχει πολλούς νοσταλγούς της, αυτή του ‘70. Στην EICMA του 2005 κόντεψα να λιποθυμίσω αντικρύζοντας την sport classic σειρά της Ducati (η οποία είχε ήδη ανακοινώσει τις προθέσεις της από το φθινόπωρο του 2003 στο Tokyo Show)  και το μάτι δεν χόρταινε να φορτώνει από γνήσια ιταλικές, κλασσικές μοτοσυκλετιστικές γραμμές διανθισμένες με καλούδια τελευταίας τεχνολογίας, βλέπε 180άρια πίσω ελαστικά και δισκοφρενάρες. Ο συνδυασμός συγκινητικός και 3 χρονάκια αργότερα στην Κολωνία έπεσα πάνω στην GT1000 Touting, σε μαύρο με νίκελ στα φτερά και φυσικά στις ακτίνες. Φετίχ. Δεν θα πιστέψω κάποιον που θα απορρίψει την κλασσική ομορφιά αυτής της ιταλίδας, τις 3 μέρες που κάναμε παρέα κανένας σας δεν της φέρθηκε απαξιωτικά, κάθε άλλο μάλιστα. Τα βλέμματα ήξερε να τα κερδίζει όχι με την ένταση κάποιου υπερμυτερού φαίριγκ ούτε καν με το βαρύ όνομα στο ρεζερβουάρ, επέβαλε τον μαγνητισμό της αθέλητα και φυσικά σαν μία γνήσια ιταλίδα καλλονή...
   Και όπως συμφωνούμε όλοι είτε σε λένε Σοφία Λώρεν, είτε Ορνέλα Μούτι, είτε Μόνικα Μπελούτσι η κλασσική μεσογειακή ομορφιά είναι διαχρονική.

Στον δρόμο για την Ανω Πόλη...
    ...η κόκκινη φίλη μου γουργούριζε ευχαριστημένη που την ζέστανα ευλαβικά προτού της χώσω την πρώτη. Συγνώμη για το σεξιστικό υπονοούμενο (άκου... “χώσω”!) αλλά το εύηχο κλανκ του κιβωτίου δεν έμοιαζε με το “βάζω” ή “επιλέγω” ενός ακόμη άψογα λειτουργικά συμπλέκτη. Μπορεί να μην κροτάλιζε σαν άλλοι, ομογάλακτοί του ξηροκάμπανοι αλλά από αίσθηση είχε μπόλικη.
 anopoli GT1000 6   Ακριβώς όπως και η Ανω Πόλη, αυτό το γεμάτο συναισθήματα και εικόνες μέρος της Θεσσαλονίκης που θα ανακάλυπτα για μία ακόμη φορά παρέα με την GT σε αναζήτηση της απόλυτα αρμονικής φωτογραφίας. Στρίβοντας την Αγίου Δημητρίου και οδηγώντας παράλληλα με το βυζαντινό τείχος ανακάλεσα ξεχασμένες γνώσεις. Θυμήθηκα ότι η Θεσσαλονίκη αμέσως μετά την ίδρυσή της περιτειχίστηκε από τείχη, από τον Κάσσανδρο, το 315 π.Χ. Κάθε αιώνα αυτά τα τείχηαπέκρουαν κι ένα εχθρό. Τον Πύρρο της Ηπείρου, Κέλτες επιδρομείς, Θρακικά φύλα, Γότθους από τον Βορρά, Σαρακηνούς πειρατές, Νορμανδούς, Καταλανούς, Σέρβους, Τούρκους. Τόσοι άνθρωποι θέλησαν να την κατακτήσουν. Στην στάση για αγνάντι δεξιά από την Πορτάρα έχεις την καλύτερη θέα της πόλης και η GT μοιάζει να σου μιλάει με τους ήχους της διαστολής των μετάλλων σαν να προσπαθούν να συνθέσουν λέξεις.

anopoli GT1000 9Προτού ξεφύγει τελείως το μυαλό μου σε συλλογισμούς ερωτικούς για το σχήμα του ρεζερβουάρ της κυρίας GT την παράσταση κλέβει ο πύργος του Τριγωνίου ή όπως αλλιώς τον λένε της Αλύσεως. Συνομίληκος με τον Λευκό Πύργο, trade mark της Σαλονίκης, ο πύργος του Τριγωνίου κατασκευάστηκε στα 1423-1430 με άλλους 70 μικρότερους που λέγονταν πρόβολοι και όλοι μαζί είχαν τον δικό τους σημαντικό υπερασπιστικό ρόλο στα μήκους 8 χιλιόμετρα και ύψους 10-12 μέτρα τείχη. Το πάχος τους είναι 4,5 μέτρα και σε πάμπολλες μεταγενέστερες περιπτώσεις χρησίμευσαν τα υλικά για άλλες κατασκευές αναλόγως εποχής και αναγκών μέχρι το 1860 όταν οι Τούρκοι άρχισαν να τα γκρεμίζουν.
   Η δικιά μου η ανάγκη όμως ήταν να γυρίσω όσο μπορώ αυτόν τον τόπο με την μοναδική αύρα και για να είμαι ειλικρινής η GT ήταν η καλύτερη παρέα που θα μπορούσα να φανταστώ. Ποιός θα μού’λεγε ότι ένα δεσμοδρομικός, αερόψυκτος 1000άρης θα ήταν τόσο πειθήνιος σύντροφος σε μία τέτοια περιήγηση... Με τον ψεκασμό της Marelli στα καλύτερά του την μόνη απαίτηση που είχε ήταν να έχεις την σωστή ταχύτητα, οι κυρίες θέλουν τον κατάλληλο χειρισμό, δεν συμφωνείτε? Για να της δροσίσω λίγο την γυμνή κορμάρα της (νάτα πάλι τα υπονοούμενα) βγήκα φουριόζος στην περιφερειακή κι ανέβασα στροφές να νοιώσω το γκάζι της.
   Φλογερό ταμπεραμέντο...
Η διάσημη διβάλβιδη δεσμοδρομική ροπή από τα 992 κυβικά του L2 ήταν για μία ακόμη φορά εκεί να υπενθυμίζει και να επιβεβαιώνει την χρηστικότητα αυτή της διάταξης κάτω από όλες τις συνθήκες. 9,5 σχεδόν κιλά στις 6000, δεν χρειάζεσαι άλλο πάνω στην GT. Δεν είχα οδηγήσει ποτέ την GT750 του 74 αλλά είμαι σίγουρος ότι θα ήταν περήφανη για την απόγονό της. Με μεταξόνιο στα 1.425 θέλει και μπορεί να στρίψει σαν γνήσια Ducati και όπως και να το κάνουμε γονίδια είν’αυτά! Το σύγχρονο μπροστινό (ανάποδο πιρούνι Marzocchi διαμέτρου 43 χιλιοστών) δίνει απλόχερα όλη την εμπιστοσύνη και το πακέτο φρένων (2Χ320 ημιπλευστοί δίσκοι με διπίστονες δαγκάνες) είναι έτοιμο για να επιβραδύνει υποδειγματικά την όμορφη μάζα των 185 κιλών. Τα όργανα κλασσικά στην όψη, μοντέρνα στις ενδείξεις, η σέλα δεν σ’αφήνει να κατέβεις και όσο για την συνεπιβάτη όποια κάνει παράπονο μετά από βόλτα με Ducati GT να την πάτε άμεσα σε ψυχολόγο. Ξεχάστηκα λίγο περισσότερο από όσο θά’θελα στους ανοιχτούς δρόμους, λογικό με την Grand Turismo Ιταλίδα. Αλλά εγώ είχα τον νταλκά της Ανω Πόλης να νοιώσω και μαζί την ζωντανή -νομίζεις καμμιά φορά- ψυχή των σοκακιών που άλλες φορές είναι αδιέξοδα κι άλλες σε βγάζουν σε μικρά ξέφωτα και πλατείες. Ακόμη και τώρα που γράφω αυτές τις γραμμές νοώθω έντονα το συναίσθημα νοσταλγίας αντικρύζοντας τις παλιές γειτονιές της Ανω Πόλης με την καθαρή αρχιτεκτονική, τα σπίτια φτιαγμένα με φτωχά κι ευτελή υλικά που επιβάλλονται με την μορφή τους και την διαρρύθμισή τους που έχει πολλά στοιχεία κληροδοτημένα ακόμη και από την αρχαία ελληνική και βυζαντινή παράδοση. Αυτές οι προεξοχές (σαχνισιά τα λένε, το “ηλιακό” των βυζαντινών), οι στεγασμένοι εξώστες (τα “χαγιάτια”), μνήμες διάσπαρτες λες στο DNA που ξυπάνε μπροστά σ’αυτά τα μοναδικά σε λιτότητα, λειτουργικότητα και κομψότητα κτίσματα της Λαϊκής Μακεδονικής Αρχιτεκτονικής.
   anopoli GT1000 4 Ετσι είναι άλλωστε και η Ducati GT. Λιτή, λειτουργική και κομψή. Και επιβάλεται με την μορφή της. Σε κερδίζει με την προσωπικότητά της. Αυτό που πραγματικά μου προκάλεσε έκπληξη είναι ότι άρεσε σε μεγάλη γκάμα ανθρώπων. Στην μικρή μου στατιστική έρευνα μετείχαν εθελοντικά από τον 25χρονο προχωρημένο μουσικά και στιλιστικά ντελιβερά μου (που ταξιδεύει στην Ευρώπη κάθε χρόνο με το Anhelo του), τον άγνωστό μου Ζητά που μου έδωσε την συμβουλή να γυρίσω σπίτι για να μην την λερώσω (πρόβλεψε διάνα,  σε 10 λεπτά έβρεχε...) μέχρι και την μαστοράντζα στο συνεργείο αυτοκινήτων κοντά στα γραφεία του περιοδικού που πλησίαζε την GT με μικρά βηματάκια χωρίς να πάρει το βλέμμα του από πάνω της σκουπίζοντας τα χέρια του με ένα πανί ψελλίζοντας κάτι ακαταλαβίστικα. Δεν τον ρώτησα αν του άρεσε και γιατί. Αυτές οι σχέσεις πρέπει να μένουν ανεξιχνίαστες. Οπως είπε και ο μαιτρ της ερωτικής ψυχοσύνθεσης (πείτε το και ψυχασθένειας) Γούντυ Αλλεν: Αν το αναλύσεις θα τελειώσει το παραμύθι.
  anopoli GT1000 8  Αποχαιρετισμός
Παλαιοχριστιανικά σαν τον όσιο Δαυίδ, βυζαντινά όπως η Αγία Αικατερίνη, ο Προφήτης Ηλίας και ο Αγιος Νικόλαος ο Ορφανός ή οθωμανικά όπως το Αλατζά Ιμαρέτ και ο τουρμπές του Μουσά καταλύουν τον χρόνο και την Ιστορία εδώ στην Ανω Πόλη. Για να μείνει ο Ανθρωπος και τα Εργα του. Θαυμαστά και μη. Θαυμαστά σαν την Ducati GT1000 και μη όπως η ώρα που ήρθε για να επιστρέψω την μοτοσυκλέτα και μαζί την Ανω Πόλη.
    «Στην Ανω Πόλη της Θεσσαλονίκης η σιωπή έχει μεγαλύτερη ένταση απ' ό,τι σε οποιοδήποτε άλλο κατοικημένο μέρος του κόσμου», έγραψε αποχαιρετώντας την μετά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο Αγγλος στρατιώτης.
   Πριν μία πενταετία αποχαιρετήσαμε την sport classic σειρά της Ducati και λίγο αργότερα και την GT1000 που μπορεί να θεωρηθεί πλέον "collector's item" όχι φυσικά στην Ελλάδα της Κρίσης αλλά σε μία ιδανική Ελλάδα που θα θέλαμε να ζούμε όλοι μας και η αισθητική θα έπαιζε κι αυτή -επιτέλους- τον ρόλο της στην εξέλιξή της, ίσως σε μία πιο ευρωπαϊκή εκδοχή της από αυτή που ζούμε στην καθημερινότητά μας.

Με την GT1000  επιβεβαιώσαμε ότι οι κλασσικές αξίες είναι πάντα εδώ να μας κλείνουν το μάτι...

Τεχνικά Χαρακτηριστικά: Ducati GT1000

KINHTHΡΑΣ: Τετράχρονος, αερόψυκτος, L2,
                       2 βαλβίδες/κύλινδρο, desmodromic
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 992cc
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ Χ ΔΙΑΔΡΟΜΗ: 94Χ71,5mm
ΣΥΜΠΙΕΣΗ: 10:1
ΕΚΚΙΝΗΣΗ: Μίζα
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: 6 σχέσεις, τελική μετάδοση με αλυσίδα
                      και γρανάζια 15 μπροστά και 39 πίσω
ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑ: Ψεκασμός Marelli 45mm
EΞΑΓΩΓΗ: Εξάτμιση 2 σε 2
ΣΥΜΠΛΕΚΤΗΣ: Υγρός, πολύδισκος, υδραυλικός
ΠΛΑΙΣΙΟ: Ατσάλινο, σωληνωτό
Ολικό μήκος: 2.130mm, ύψος σέλας: 828mm.  
μεταξόνιο: 1.425mm
Κάστερ: 25 μοίρες, ίχνος: 106mm, ολικό ύψος: 1.090mm
ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ: 15 lt (3,5 ρεζέρβα)
ΒΑΡΟΣ: 185 κιλά
ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ: μπροστά ανάποδο τηλεσκοπικό πιρούνι 43mm (διαδρομή 120mm) , πίσω δύο αμορτισέρ αμορτισέρ με ρύθμιση προφόρτισης ελατηρίου (διαδρομή 133mm).
ΕΛΑΣΤΙΚΑ: Μπροστά: 120/70-17”
                    Πίσω: 180/55-17”
ΦΡΕΝΑ: Μπροστά 2 δίσκοι 320 με δαγκάνες 2 εμβόλων  και πίσω δίσκος 245mm με δαγκάνα ενός εμβόλου.
ΙΣΧΥΣ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ: 92hp/8000rpm
ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ: 91Nm/6000rpm
ΟΡΓΑΝΑ/ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: Αναλογικό στροφόμετρο και ψηφιακό ταχύμετρο, 2 μερικοί χιλιομετρητές, ολικός χιλιομετρητής, ενδείξεις ρολογιού λυχνίες μεγάλης σκάλας φώτων, νεκράς, ψεκασμού, φλας, ρεζέρβας, ψηφιακός χιλιομετρητής ρεζέρβας.

κείμενο/φωτό: Χρήστος Βαλαβάνης, σε χρέη μοντέλου: Ελενα Δούκα

Tuesday the 19th. MOTO X-treme ότι σχετικό για moto-scooter-παπι-atv εδώ θα το βρεις.